Kalmejärv (ka Külmajärv, Kalajärv) on järv Päidla külas; kuulub Päidla järvestikku. Järve pindala on 3 ha.[1] Kalmejärv on madal ja mudane läbivoolujärv.

Kalmejärv asub umbes 300 m Mõisajärvest loodes. Veepeeglit ümbritseb väga lai soo- ja õõtsikuriba, millel kasvavad turbasammal ja sookased. Kalda ääres on palju pilliroogu. Kõrgemal, endisel kaldanõlval, on põldu ja metsa.

Soisele järvekaldale saab jõuda mööda kraaviserva. See on madal (suurim sügavus 3 m) ja mudane nõrga läbivooluga järv. Sissevool on Mõisajärvest, väljavool kraavi kaudu Uibujärve.

Puudesalus järve kagukaldal asub Kalmemägi, muinas- ja keskaegne matmispaik. See on andnud järvele nime.

Kalmejärve on kujutatud 1688. aasta kaardil nimetu järvena (Sjöö).[2]

20. sajandil kasvas Kalmejärves ameerika veetaim tuskaroora vesiriis, mis oli maiuspalaks partidele. Arvatavasti tõi selle sinna 19. sajandil Alexander Theodor von Middendorff ning Kalmejärvest on teda viidud teistesse Eesti järvedesse. O. Renno teatel oli vesiriis 1974. aastal kadunud.[3]

Kalmejärv on rohketoiteline, keskmise karedusega põhjani läbipaistva veega madal järv. 2013. aastal oli vee seisund pH (keskmine pH 10,3) järgi väga halb, üld-P (0,053 mg-P/l) järgi hea ja üld-N (1,08 mg-N/l) järgi kesine. Järve üldseisund fütoplanktoni näitajate alusel oli hea. Järves registreeriti 2013. aastal 33 liiki veetaimi: 22 kaldavee-, 3 ujulehtedega, 3 uju- ja 5 veesisest taime. Järve puhverdusvõime indeks on 7 (nõrk).[4]

Viited[muuda | muuda lähteteksti]